Nuffnang Ads

Monday, May 9, 2011

Harga Gula Naik 20 Sen?


Haaa.. ni la yang aku suka sangat ni. Bagi aku kenaikan harga gula sebanyak 20 sen untuk penyelarasan harga kepada RM2.30 sekilogram mulai 10 Mei 2011 xde la membebankan

sangat sebab hal ni mungkin kerana aku ni tak de la suka sangat minuman atau makanan yang manis. Walaupun aku ni anak kelahiran Kelantan yang mana orang cakap masyarakat di Kelantan suka makanan yang manis manis, tetapi tidak pada aku. Aku rasa dengan kenaikan harga gula ni, mungkin sedikit sebanyak akan mengurangkan kadar peningkatan pesakit kencing manis di Malaysia. Tapi itu pada pandangan aku la. Mungkin pendapat orang lain berbeza. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang memang dah terbiasa sangat dengan penggunaan gula yang banyak dalam kehidupan seharian mereka.

Tidak dinafikan juga la yang keadaan ini sedikit sebanyak akan memberikan kesan kepada golongan peniaga terutamanya peniaga minuman dan makanan. Mereka memang akan menaikkan harga produk jualan mereka, bak kata meraka 'kami naikkan harga untuk buat penyelarasan harga dengan harga gula'. Tapi kalau nak diikutkan, kerajaan dah menanggung sejumlah yang besar untuk subsidi gula. Selama ni kita terlalu bergantung dengan subsidi dari kerajaan. Semua benda nak subsidi dari kerajaan tapi bila kerajaan naikkan harga sikit dah kecoh. Cuba korang fikir, negara kita ni dah cukup bertuah sebab ada subsidi dari kerajaan. Kalau nak dibandingkan dengan negara-negara lain, memang Malaysia ni cukup beruntung.

Memang la kita bayar cukai kepada kerajaan tapi kalau xde cukai macam mana negara nak maju. Itu semua pun bukan untuk orang lain, untuk negara kita juga. Untuk kesenangan kita bersama juga. Aku cukup tak suka bila ada segolongan insan yang hanya tahu bercakap tapi itu semua untuk membangkitkan kemarahan orang lain. Kita sepatutnya sama-sama berfikir macam mana lagi nak majukan negara bukannya hanya pandai melaungkan kata-kata tidak puas hati tetapi sebenarnya tidak tahu langsung cara untuk mentadbir negara. Jadi bagi urusan pentadbiran negara dan hal-hal ekonomi negara biarlah orang telah diamanahkan untuk menjalankan tugas-tugas mereka. Mereka yang lebih arif dalam tugas masing-masing.

Tapi yang penting bagi aku, aku harap dengan kenaikan harga gula ni akan memberikan impak kepada masyarakat dari aspek kesihatan. Hal ini adalah kerana aku jadi sayu dan sedih melihat baru umur 20 lebih dah kena kencing manis. Pastu pula ada yang luka pada kaki susah nak sembuh kemudian melarat sehingga boleh menyebabkan kaki mereka kene potong. Bila dah hilang kaki baru la menyesal. Tapi aku tak salahkan mereka sebab mungkin mereka kurang pendedahan tentang penyakit-penyakit ni. Walaupun begitu, aku mengharapkan daftar pesakit kencing manis akan menurun. Aku rasa setakat ini sahaja la.

Adios.

No comments:

Post a Comment